چرا اتوماسیون برای کسب و کار مفید است ؟

چرا اتوماسیون برای کسب و کار مفید است ؟

machine

این روزها تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و شغل شما هر چه باشد، مطمئنا روزی توسط ماشین‌ها بهتر از شما انجام می‌شود. طبق تحقیقات منتشرشده، تقریبا نیمی از کارهایی که کارگران آمریکایی انجام می‌دهند می‌تواند در آینده‌ی نزدیک به‌صورت اتوماتیک انجام شود. این تحقیق همچنین نشان داده است که شغل‌های کم درآمد آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به این موضوع دارند. در حال حاضر مشاغل مرتبط با فعالیت‌های فیزیکی در خطر بیشتری نسبت به مشاغل مرتبط با دانش قرار دارند. البته مشاغلی که نیازمند مهارت‌ یا تخصص هستند نیز در معرض خطر قرار دارند و حتی برخی از آن‌ها همین حالا با ربات‌ها جایگزین شده‌اند.

اقتصاد از مهندسان و کارآفرینان استفاده می‌کند تا چنین ماشین‌های پیشرفته‌ای را بسازند تا مشتری‌ها برای انجام کارهای خود دیگر نیازی به افراد متخصص نداشته باشند. حتی گزارش‌ها نشان داده‌اند که اکنون استفاده از این ماشین‌ها بیشتر از هر زمانی مقرون به صرفه است. اما مشکل این است که بسیاری از انسان‌ها حذف مشاغل را یک موضوع منفی در نظر می‌گیرند. اکثر ما از این موضوع وحشت داریم و احساس می‌کنیم اگر همه چیز اتوماتیک شود، پایان دنیا نزدیک خواهد بود. مانند بسیاری از فیلم‌های تخیلی که ربات‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند.

اما در واقعیت تکامل ماشین‌‌ها به پیشرفت جامعه کمک می‌کند. شرکت آمازون از هزاران ربات برای انجام بسیاری از کارها در انبارها استفاده می‌کند؛ اما هر ۳ ماه هزاران نیروی انسانی نیز استخدام می‌کند. بنابراین افراد تحصیل‌کرده و متخصص می‌توانند روی توسعه‌ی این ماشین‌ها کار کنند و کارمندان با مهارت کمتر نیز می‌توانند از این ابزارها برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنند. این باعث می‌شود که در مدت یکسان، خروجی بیشتری حاصل شود و انسان‌ها نیز از انجام دادن کارهای سخت و طاقت‌فرسا رهایی پیدا کنند.

ایجاد اختلال در همه‌ی صنایع

ظهور ماشین‌های هوشمند نه‌تنها یک تهدید نیست بلکه فرصتی برای ایجاد اختلال در وضعیت فعلی اقتصاد است.

۱- به ارزش‌ها بیشتر از قیمت بها دهید
کارآفرینان زمانی به موفقیت می‌رسند که بتوانند راه جدیدی برای انجام دادن کارها پیدا کنند. برای جایگزین کردن فرآیندهای تولید لازم است که ساختن ارزش‌ها بیشتر از کم کردن قیمت یا مدیریت هزینه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. شما با ارزان‌تر انجام دادن کارها نسبت به رقبا، نمی‌توانید یک صنعت را مختل کنید. چنین باوری برای شروع یک کسب‌و‌کار جدید منطقی نیست و مطمئن باشید که دیگران نیز در آینده همین کار را خواهند کرد. در عوض تمرکز خود را روی پیدا کردن شیوه‌های جدیدی برای انجام دادن کارها بگذارید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند شرکت‌هایی مانند آمازون به این دلیل موفق هستند که توانسته‌اند محصولات را با قیمت کمتری نسبت به رقبا عرضه کنند. طبق گزارش سایت Motley Fool، شرکت آمازون هر سال ۲۵ درصد رشد می‌کند؛ زیرا راه حل کاملا جدیدی برای تحویل کالا و ارائه خدمات به مشتری‌ها پیدا کرده است.

به این فکر کنید که چه کسانی از ارزش‌هایی که ساخته‌اید بهره‌مند می‌شوند. شما تنها زمانی سود می‌برید که مشتری‌هایتان راضی باشند و اگر می‌خواهید مشتری‌های خود را راضی نگهدارید باید آن‌ها را بشناسید. اگر بتوانید بازار مناسب برای محصول یا خدمات جدید را شناسایی کرده و به آن ارزش دهید، مردم حاضر هستند که بابت آن هزینه کنند. تا زمانی که ارزش‌های شما بیشتر و بزرگ‌تر باشند، هزینه‌ها مشکلی نخواهند داشت.

problem

 

۲- مشکل خودتان را اختراع کنید
کارآفرینان فکر می‌کنند که برای رسیدن به موفقیت باید یک مشکل را حل کنند و از بین ببرند؛ بنابراین بسیاری از کارآفرینان به فکر می‌افتند که دنبال راه حل مناسبی برای از بین بردن مشکلات فعلی باشند. درصورتی‌که اگر واقعا می‌خواهید در صنعت اختلال ایجاد کنید، باید خودتان مشکل جدیدی که هنوز وجود ندارد مطرح کنید.

به‌عنوان مثال شرکت اپل را در نظر بگیرید. این شرکت در سال گذشته ۲۱۱ میلیون آیفون فروخت و بدون شک این دستگاه روزانه مشکلات بسیار زیادی را حل می‌کند. اما زمانی که استیو جابز این محصول را برای اولین بار معرفی کرد، هیچ مشکلی را حل نمی‌کرد. مردم در سال ۲۰۰۷ هیچ نیازی به وجود اینترنت در تلفن‌های همراهشان نداشتند. اما اپل طرز تفکر مردم را تغییر داد. امروزه بعد از گذشت یک دهه از این اتفاق، بیشتر مردم نمی‌توانند بدون وجود آیفون و دیگر گوشی‌های هوشمند مسیر خود را پیدا کنند و گم خواهند شد.

invent

 

۳- کارهای انجام‌شده در حال حاضر را نادیده بگیرید
بسیار آسان و وسوسه‌کننده است که شخصی بخواهد محصولات موجود را امتحان کند و به‌نوعی سعی کند که آن‌ها را بهبود دهد؛ نتیجه‌ی چنین طرز فکری این می‌شود که به جای ارزش‌سازی، سعی می‌کند قیمت‌ها را پایین بیاورد. درواقع شما با داشتن چنین طرز تفکری وارد عرصه‌ی شرکت‌های معتبر می‌شوید و سعی می‌کنید که آن‌ها را در بازی خودشان شکست دهید. آیا واقعا فکر می‌کنید کارمندان چنین شرکت‌هایی تا به حال به راه‌هایی برای بهبود محصولاتشان فکر نکرده‌اند؟ مطمئنا چنین کاری را انجام داده‌اند و در آینده نیز انجام خواهند داد. مزیت شما در ایجاد ارزش‌های جدید است و این اتفاق زمانی می‌افتد که تمرکز خود را از روی شرکت‌های دیگر بردارید و به این فکر کنید که در عوض چه کاری می‌توانید انجام دهید.
به‌عنوان مثال زمانی که آریانا هافینگتون تصمیم گرفت وب‌سایت متمایزی داشته باشد، می‌دانست که باید یک کار کاملا جدید و بی‌همتا ارائه دهد. بنابراین پیش از اینکه شخص دیگری به این فکر بیفتد، تخصص خود را در زمینه‌ی بهینه‌سازی موتورهای جستجو بالا برد. زمانی که وب‌سایت‌های دیگر کار خودشان را با حدس و گمان پیش می‌بردند، هافینگتون از روش‌های مبتنی بر داده‌ استفاده کرد. درنتیجه توانست دقیقا همان چیزی که خوانندگان دنبالش بودند ارائه دهد. همین موضوع باعث شد که سایت او در صدر سایت‌هایی با زمینه‌ی کاری مشابه قرار بگیرد.

اتوماسیون و استفاده کردن از ماشین‌ها، پدیده‌ی جدیدی نیست و خبر از پایان دنیا نمی‌دهد. ایلان ماسک در مورد این موضوع در کنفرانسی در سال ۲۰۱۷ صحبت کرد و گفت: «شغل‌های بسیار بسیار کمی وجود دارند که ربات‌ها نمی‌توانند بهتر از انسان‌ها انجام دهند.» اما حتی در دنیایی که ایلان ماسک از آن حرف می‌زد و معتقد بود که ربات‌ها شغل انسان‌ها را می‌گیرند، بازهم پیش‌بینی او بر این بود که افزایش اتوماسیون کمک‌های زیادی به بهبود و پیشرفت جامعه خواهد کرد.

نکته‌ی مهم این است که هر نوآوری، بهره‌وری ما را بالاتر می‌برد و این به این معنا است که می‌توانیم کارهای بیشتری را با کارایی بالاتری انجام دهیم و کیفیت زندگی خود را بالاتر ببریم. کارآفرینان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با ایجاد اختلال در صنعت، آینده‌ی بهتری برای مردم جامعه به ارمغان آورند.

 

منابع:
  زومیت